De kracht van storytelling
Verhalen hebben de kracht van een rivier. Ze zoeken een weg langs obstakels en slijten een spoor in het land. Ze gaan onverstoorbaar hun eigen weg. Een goed verhaal nestelt zich diep in de ziel, veel dieper dan kale feiten en boodschappen kunnen.
Elke organisatie heeft verhalen die ze, bewust of onbewust, de wereld instuurt. Dat kan een treffende reclamecampagne zijn, maar net zo goed een hardnekkige roddel of een akkefietje uit het verleden. Het kan een anekdote over de oprichter zijn, of over de ontstaansgeschiedenis. Verhalen zíjn er, de vraag is wat je ermee dóet.
Een machtig middel
Verhalen kunnen, net als het water, voor je en tegen je werken. Als je ze probeert in te dammen, maak je ongekende natuurkrachten los. Als je de werking ervan onderschat of negeert, kunnen ze je onverwacht overspoelen. Verhalen zoeken immers altijd een weg. Maar wie storytelling erkent en gebruikt, surft op de golven van een machtig communicatiemiddel.
Soms heb je een onbevangen geest nodig om die verhalen te kanaliseren, net als de rivier. Een spotless mind, die van buiten naar binnen kijkt met een frisse, creatieve blik. Spotless Mind achterhaalt de elementen die het imago van een organisatie (kunnen) bepalen en construeert een bevlogen verhaal dat de harten van haar doelgroep raakt.